Grodno podsumowało rok obrotowy 2022/23

W zakończonym w marcu roku obrotowym 2022/23 Grodno odnotowało rekordowe 1,23 mld zł skonsolidowanych przychodów, przy spadku pozycji wynikowych pod wpływem trudnej sytuacji rynkowej. Okres ten Spółka ocenia jednak jako udany. „Grodno wzmocniło swoją pozycję rynkową, zwiększyło skalę działalności i sfinalizowało kluczowe inwestycje. Jesteśmy dobrze przygotowani na przyszłe wzrosty” – wyjaśnia Prezes Andrzej Jurczak.

 

 

 

Grupa Grodno kontynuowała rozwój w trudnych warunkach rynkowych. Rok obrotowy 2022/23 był okresem negatywnych tendencji na rynku surowców, wzrostu kursów walut, wysokiej inflacji i kosztów finansowania. Spowolnienie gospodarcze, w szczególności w budownictwie mieszkaniowym, negatywnie wpłynęło na kondycję całej branży elektrotechnicznej.


- Pogorszenie wyników związane było przede wszystkim ze wzrostem kosztów operacyjnych oraz finansowych, a także z presją konkurencyjną na marże. Należy też pamiętać o wysokiej bazie roku obrotowego 2021/22, kiedy wyniki Grupy kształtowały się na rekordowych poziomach, w dużym stopniu na fali fotowoltaicznego boomu – tłumaczy Andrzej Jurczak, Prezes Zarządu Grodno S.A.


NOWE ODDZIAŁY I INWESTYCJE


Mimo rynkowych trudności, rok obrotowy 2022/23 był dla Grodna okresem dużej aktywności i konsekwentnej realizacji strategii.


W zakresie rozwoju sieci sprzedaży, Grupa otworzyła szereg nowych placówek handlowych. Obecnie posiada 100 oddziałów (wobec 94 przed rokiem), czyli jedną z największych sieci dystrybucji materiałów elektrotechnicznych w Polsce. Zatrudnienie w Grupie wzrosło do 743 osób (wobec 712 rok wcześniej).


W analizowanym okresie Spółka sfinalizowała dwie kluczowe inwestycje usprawniające procesy logistyczne i magazynowe. Istotnie rozbudowała powierzchnię Centrum Dystrybucji w Małopolu, a także zakończyła budowę nowej nieruchomości handlowo-magazynowej w Łodzi. W efekcie zwiększyła łączną powierzchnię składowania o 22% do poziomu 39,8 tys. m2.


- Wzmocnienie bazy logistycznej daje Grupie przewagę w szybkiej i pełnej dostępności towarów oraz terminowej realizacji dostaw. W ten sposób dokonaliśmy inwestycji w przyszłość, tworząc podwaliny pod dalszy, dynamiczny rozwój Spółki w nadchodzących latach. Dzięki tym wysiłkom Grodno aktywnie uczestniczy w budowaniu przewagi konkurencyjnej – wyjaśnia Prezes Andrzej Jurczak.


Zrealizowane inwestycje objęły także projekty związane z cyfryzacją działalności operacyjnej, które umożliwiły optymalizację i automatyzację części procesów.


- Wdrożenie pierwszych elementów automatyki w Magazynie Centralnym pozwoliło na zwiększenie liczby obsługiwanych zleceń, a nowy system transportu towarów znacznie poprawił jakość poziomu obsługi klientów. Wdrożenie systemu CRM umożliwia bardziej efektywne prowadzenie działań sprzedażowych, a w rezultacie poprawę jakości współpracy z klientami. Dalsze znaczne inwestycje w platformę B2B, wraz z siecią tradycyjnych oddziałów handlowych, pozwoliły na zbudowanie kompletnego i wielokanałowego dostępu do rynku – tłumaczy Prezes Grodna.


DALSZY WZROST W OBSZARZE OZE


Zarząd korzystnie ocenia perspektywy rozwoju firmy. W szczególności dostrzega szansę na wzmocnienie pozycji Grodna na rynku OZE i zakłada dalszy wzrost udziału zielonych rozwiązań w przychodach Grupy.


- Liczne programy wsparcia dla zielonej energii, takie jak Czyste Powietrze, Moje Ciepło, Mój Prąd 5.0, a także Prosument Lokatorski i Bezpieczny Kredyt 2% będą stanowiły pozytywny impuls dla szeroko rozumianej branży elektrotechnicznej, a Grupa Grodno już dziś oferuje pełny asortyment objęty przytoczonymi programami – wyjaśnia Andrzej Jurczak.


W ocenie Zarządu, najnowsze szacunki sprzedaży Grodna wskazują na stopniową poprawę i stabilizację sytuacji gospodarczej. W zakończonym w czerwcu pierwszym kwartale roku obrotowego 2023/24 przychody Grupy wyniosły 290,8 mln zł, co oznacza wzrost o 9% rdr.


- Wzrost sprzedaży w bieżącym roku obrotowym o zakładane w strategii min. 10%, przy założeniu dalszej stabilizacji rynku, jest możliwy do realizacji – dodaje Prezes Jurczak.


Wyzwaniem pozostaną natomiast wysokie koszty działalności i finansowania. Jak ocenia Zarząd, nie stanowią one jednak istotnej przeszkody w dalszym rozwoju firmy.


- Dzięki wielokanałowej strukturze sprzedaży, bazie handlowo-magazynowej, logistyce, przyjętej strukturze działalności i procesów, a także w wyniku podjętych działań na rzecz szeroko pojętej cyfryzacji jesteśmy przygotowani na przyszłe wzrosty oraz wyzwania rynkowe – podsumowuje Prezes Andrzej Jurczak.

 

Odnośniki: