Grodno SA w 2012/13 roku zwiększyło obroty o 6 proc.

Ponad 193 mln zł przychodów wypracowało Grodno w roku obrotowym 2012/13. Oznacza to, że w ciągu ostatnich trzech lat warszawska spółka niemal podwoiła sprzedaż.

Zgodnie z audytowanymi danymi za rok finansowy 2012/13, Grodno SA w porównaniu z ubiegłym rokiem zwiększyło sprzedaż z 182 mln do ponad 193 mln zł, czyli o 6 proc. Zysk jednego z największych hurtowników elektrotechniki w Polsce wyniósł w zakończonym okresie 6,3 mln zł na poziomie EBITDA, na poziomie netto zaś 550 tys. zł  
- Warto zauważyć, że na tle branży rośniemy bardzo stabilnie, mimo że rozwijamy się w ostatnim czasie tylko organicznie. Podczas gdy cały rynek jest obecnie w trendzie spadkowym, tracąc około 15 proc. w ciągu roku, my zaliczamy kolejne wzrosty. W ciągu trzech lat urośliśmy praktycznie dwukrotnie  – podkreśla Andrzej Jurczak, prezes Grodna.
– To efekt braku uzależnienia od sektora budowlanego oraz bardzo zdywersyfikowanej bazie zarówno produktowej, jak i klienckiej – dodaje Andrzej Jurczak.
Elementem działań poszerzających ofertę hurtownika jest m.in. podpisana w drugim półroczu roku obrotowego umowa dystrybucyjna z niemieckim koncernem SolarWorld AG. Pozwoli ona Grodnu wejść na bardzo obiecujący rynek fotowoltaiczny. Zgodnie z modelem biznesowym spółki, kompleksowe rozwiązania do produkcji prądu i ciepła z energii słonecznej będą przeznaczone głównie dla odbiorców indywidualnych. Dzięki temu firma nie tylko zwiększy sprzedaż, ale również ma szansę generować wyższe marże. Tym bardziej, że tego typu instalacje będą najprawdopodobniej wkrótce dotowane z budżetu państwa.
Wysiłki zarządu zmierzające do poprawy rentowności owocują również rozwojem działu produktów dla przemysłu.  –  W ciągu roku udział tego asortymentu w naszej sprzedaży wzrósł z 5 do 10 proc. W ciągu kolejnych dwóch lat, zgodnie z naszymi założeniami, powinien stanowić około jednej czwartej obrotów – zapowiada Andrzej Jurczak.
Jednocześnie spółka intensywnie pracuje nad efektywnością działalności. W rezultacie w ostatnim roku, mimo wzrostu sprzedaży, poziom zapasów spadł w Grodnie o 8,5 proc., podobnie jak wartość kapitału obrotowego. Skróceniu uległa również o 8 dni rotacja zapasów. Udało się to głównie za sprawą poprawy wydajności logistyki, którą osiągnięto dzięki lepszemu wykorzystaniu potencjału nowego magazynu oraz wdrożeniu systemu ERP.
Zarząd podkreśla również, że stosowana restrykcyjna polityka należności pozwoliła zredukować je na koniec okresu o prawie 9 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym.  
Pod koniec roku finansowego 2012/13 Grodno rozpoczęło prace nad wprowadzeniem do asortymentu produktów pod marką własną. W jej ramach mają być sprzedawane źródła światła oraz drobny osprzęt elektrotechniczny.