Prezes GRODNO S.A. wziął udział w czacie inwestorskim

Andrzej Jurczak, Prezes Zarządu GRODNO S.A., wiodącego dystrybutora artykułów elektrotechnicznych, odpowiadał, podczas czatu, na pytania inwestorów. Głównym tematem spotkania był rozwój spółki i jej plany w zakresie konsolidacji rynku hurtowni elektrotechnicznych.
Czat inwestorski z udziałem Andrzeja Jurczaka, Prezesa Zarządu GRODNO S.A., odbył się 4 października, za pośrednictwem portalu Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych www.sii.org.pl. Prezes GRODNO S.A. m.in. ocenił branżę i jej perspektywy, pozycję firmy na rynku dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych oraz szacunkowe wyniki ze sprzedaży po II kwartale i I półroczu roku obrotowego spółki. Andrzej Jurczak odpowiedział też na pytania dotyczące planowanego debiutu na GPW, wyceny spółki oraz planów jej rozwoju.
Poniżej przedstawione są wybrane pytania Internautów i odpowiedzi Prezesa GRODNO S.A.
Inwestor: Czy podtrzymujecie prognozę na bieżący rok? Czy jest szansa na jej przekroczenie?
Andrzej Jurczak: W pełni podtrzymujemy przedstawioną prognozę. Oczywiście jest szansa na jej przekroczenie. Dzisiaj opublikowaliśmy szacunki przychodów i są one po I półroczu (1.04 – 30.09) o 48% wyższe rok do roku. Jest jeszcze za wcześnie, aby mówić o korekcie prognozy. Odniesiemy się do tego po ogłoszeniu pełnych wyników półrocznych (listopad).
Obserwator: Panie Prezesie, jak Pan ocenia branżę, w której funkcjonuje spółka? Jakie są perspektywy rozwoju w dobie spowolnienia gospodarczego w Europie?
Andrzej Jurczak: Rynek jest wymagający. Obrana przez nas strategia, zakładająca m.in. konsolidację i ciągły rozwój, pozwalają nam optymistycznie patrzeć na najbliższą przyszłość. Sama branża jest bardzo ciekawa, ewidentnie przed konsolidacją. Jest jeszcze dużo do zrobienia.
Obserwator: Czy wyniki finansowe spółki za I półrocze są w Pana ocenie satysfakcjonujące?
Andrzej Jurczak: Na poziomie przychodów wyniki są bardzo satysfakcjonujące: wzrost rok do roku po I półroczu wynosi 48%, tzn., że rośniemy znacznie szybciej niż rynek. Na poziomie rentowności i zysku możemy mówić tylko o pierwszym kwartale finansowym – tu wzrost wyniósł 57%. Wyniki za drugi kwartał będziemy publikować we wrześniu, ale zakładamy utrzymanie pozytywnego trendu.
Inwestor3: Czy przy założeniu zwiększenia kapitalizacji firmy (wzrost kursu akcji) planowany jest debiut na GPW?
Andrzej Jurczak: Tak, docelowo spółka powinna się znaleźć na GPW, o czym mówiliśmy już w chwili debiutu. Ewentualne przeniesienie notowań będziemy chcieli połączyć z kolejną emisją akcji.
Inwestor3: Jaka jest Państwa pozycja na rynku dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych w Polsce?
Andrzej Jurczak: Naszym celem strategicznym jest bycie w gronie trzech największych dystrybutorów. Obecną pozycję oceniamy na 6-7.
Mariusz.K: Co sądzi Pan o wycenie spółki, m.in. na tle giełdowych konkurentów?
Andrzej Jurczak: Na tle konkurencji jesteśmy bardzo atrakcyjni wskaźnikowo, przy czym należy zwrócić uwagę na fakt, że jako jedyni spośród giełdowych konkurentów jesteśmy w bardzo silnym trendzie wzrostowym i jeśli chodzi o wycenę, uważamy, że jesteśmy mocno niedoszacowani.
Malkom: Ile placówek handlowych spółka będzie miała na koniec bieżącego roku obrotowego?
Andrzej Jurczak: Na koniec bieżącego roku obrotowego będziemy posiadali co najmniej 37 placówek w 34 lokalizacjach.
Pelagia: W jaki sposób spółka zamierza finansować dalszy rozwój (np. przejęcia czy też tworzenie nowych placówek)?
Andrzej Jurczak: Nowe placówki zamierzamy finansować ze środków własnych. Ewentualne większe przejęcia – poprzez emisję akcji lub obligacje/kredyt.
Gracjan: Czy Spółka ma ustaloną politykę dywidendową na najbliższe lata?
Andrzej Jurczak: Będziemy dzielić się zyskiem z naszymi akcjonariuszami. Wysokość dywidendy zależeć będzie od sytuacji rynkowej oraz zapotrzebowania spółki na kapitał – będąc w fazie dynamicznego rozwoju efektywniej będzie pozostawić kapitał w spółce.
Szefu: Czy podejmują Państwo jakieś działania w celu wzrostu rentowności w spółce, w chwili obecnej jest to około 4%? Jaka jest średnia dla branży?
Andrzej Jurczak: Rentowność netto w ubiegłym roku w naszej spółce to 3,2%. Dla porównania – Ampli to 0,96%, a TiM to 2,96%.
cdn: Jak postrzegacie Państwo akwizycje bądź też otwieranie nowych punktów w zachodniej części Polski (historycznie jest uważana za zamożniejszą, co przekłada się na większe inwestycje indywidualne w dziedzinie mieszkalnictwa). Dotychczas nie byliście tam aktywni. Uważacie konkurencję w tym rejonie za zbyt silną czy też rynek ten nie wydaje się Wam perspektywiczny?
Andrzej Jurczak: W naszej ocenie największy potencjał drzemie w województwach takich jak: mazowieckie, śląskie, małopolskie, pomorskie. Potwierdzają to ogólnie dostępne dane statystyczne. I tam obecnie kierujemy swoje działania. Plan naszego rozwoju zakłada oczywiście również umocnienie pozycji w Polsce zachodniej.
Pelagia: Pan Prezes napisał, że nie mają obecnie Państwo planów ekspansji na rynki zagraniczne, czy to oznacza także brak zainteresowania na tę chwilę eksportem ogólnie?
Andrzej Jurczak: Oczywiście jesteśmy zainteresowani eksportem. W chwili obecnej skupiamy się jednak na rozwoju organicznym w kraju.
Szefu: Czy Państwa wyniki są uzależnione od branży budowlanej? Jeśli tak, w jakim zakresie?

Andrzej Jurczak: W pewnym stopniu tak. Działamy na bardzo zróżnicowanym rynku: budownictwo mieszkaniowe i komercyjne, energetyka, przemysł, infrastruktura. Dywersyfikacja odbiorców daje nam duże bezpieczeństwo prowadzenia biznesu.