WYNIKI FINANSOWE GRODNO SA ZA IV KWARTAŁ ROKU OBROTOWEGO 2014/2015

 

REKORDOWA SPRZEDAŻ I ZYSKI PO CZTERECH KWARTAŁACH ROKU 2014/2015
PLANY PRZEJŚCIA NA GPW W WARSZAWIE
 KOLEJNE 23% WZROSTU SPRZEDAŻY i 9,7 MLN ZŁ ZYSKU W REALIZACJI DO MARCA 2016 ROKU
 
 

mln zł
IV kw. 2014/2015
IV kw. 2013/2014
zmiana %
01.04.2014-31.03.2015
01.04.2013-31.03.2014
zmiana %
Przychody ze sprzedaży
59,7
48,8
+22,5%
237,99
208,9
+13,9%
EBITDA
3,6
2,1
+68,5%
12,8
9,7
+32,5%
EBIT
2,7
1,3
+101,1%
8,9
6,3
+40%
MARŻA EBIT
 
 
 
3,72%
2,7%
 
Zysk netto
1,8
0,9
+93,8%
6,1
4,1
+48,1%
 
 
Sprzedaż Grodna rośnie nieprzerwanie od 25 lat. W 2014/2015 pobiliśmy kolejny rekord i osiągnęliśmy najwyższe w historii spółki przychody w wysokości 238 mln zł oraz 6,1 mln zł zysku netto, co daje odpowiednio 14% i 49% wzrostu rdr. Osiągnięte wyniki potwierdzają silną pozycję na rynku i plasują nas w czołówce najbardziej perspektywicznych spółek z branży – mówi Andrzej Jurczak, prezes Grodna.
 
 
REKORDOWE WYNIKI ZGODNIE Z PROGNOZĄ, NIEMAL 50% WZROST ZYSKU, RENTOWNOŚĆ W GÓRĘ
 
W IV kwartale roku obrotowego 2014/2015 Grodno wypracowało przychody ze sprzedaży na poziomie 59,7 mln zł, tj. 22,5% wzrostu rdr. W całym roku obrotowym 2014/2015 spółka osiągnęła rekordową sprzedaż, tj. 13,9% wzrostu rdr do poziomu 237,99 mln zł. Wzrost przychodów w omawianym okresie jest pochodną realizacji strategii rozwoju sieci sprzedaży i oferty towarów, w tym wzrostów w segmencie fotowoltaiki, oświetlenia, kabli i niskich prądów, marki własnej LUNO, a także rozwiązań dla przemysłu i sprzedaży do dystrybucji. Osiągnięte wyniki finansowe są zbliżone do prognozy, która zakładała 241 mln zł sprzedaży.
 
Od 2014 roku spółka powiększyła się o 9 nowych oddziałów sprzedaży na terenie kraju. 7 placówek powstało poprzez rozwój organiczny, 1 punkt w ramach rozwoju franczyzy, 1 oddział dołączył do sieci sprzedaży Grodna poprzez nabycie części przedsiębiorstwa Elektromag w Brwinowie. Na początku 2015 roku Grodno uzyskało wyłączność na dystrybucję urządzeń klimatyzacyjnych marki YORK w Polsce. Rozszerzenie asortymentu o produkty z sektora wentylacji, klimatyzacji i ogrzewania to kolejny krok w realizacji strategii rozwoju. Spółka powiększyła również ofertę usług w segmencie fotowoltaiki i jest jedną z niewielu firm zdolnych do realizacji projektów fotowoltaicznych na terenie kraju w kompleksowym zakresie, tj. od zaprojektowania instalacji, przez dostawę, montaż, uruchomienie, po przekazanie do zakładu energetycznego. W IV kw. spółka zanotowała blisko 10-krotny wzrost sprzedaży w tym segmencie. 
 
Działania w obszarze rozwoju i optymalizacji procesów sprzedażowych przełożyły się na poprawę wyniku operacyjnego, który w IV kwartale wyniósł 2,7 mln zł, tj. 101,1% wzrostu, zaś narastająco w roku obrotowym 2014/2015 wzrósł do poziomu 8,9 mln zł wobec 6,3 mln zł w 2013/2014, tj. 40% wzrostu rdr. Marża EBIT na koniec roku wyniosła 3,7% wobec 2,7% w analogicznym okresie 2013/2014 r. Wynik netto w IV kwartale roku obrotowego 2014/2015 wyniósł 1,8 mln zł. Narastająco za okres 2014/2015 zysk wzrósł o 48,1% rdr do poziomu 6,1 mln zł, co daje 98% realizację prognozy wobec zakładanego 6,2 mln zł zysku. Na koniec okresu Grodno miało 3,38 mln zł w pozycji środki pieniężne i inne aktywa.
 
 
W PLANACH RYNEK REGULOWANY GPW W WARSZAWIE
 
W 2015 roku spółka planuje przenieść notowania na rynek regulowany Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Kapitalizacja spółki na dzień 13 maja br. wyniosła 60,27 mln zł. W kwietniu br. Grodno sprzedało 1,2 mln akcji w drodze subskrypcji prywatnej i pozyskało 4,8 mln zł, tj. 4 zł za akcję. Pozyskane środki finansowe zostaną przeznaczone na szybszy rozwój firmy, w tym rozbudowę oferty produktowej i powiększenie sieci sprzedaży.
 
 
KOLEJNE 23% WZROSTU SPRZEDAŻY I 9,7 MLN ZŁ ZYSKU W REALIZACJI DO MARCA 2016 ROKU
 
Dzięki konsekwencji w realizacji strategii i innowacyjnemu podejściu do biznesu spółka wytycza kierunki rozwoju dla innych podmiotów w branży i umacnia swoją pozycję na rynku.Celem na najbliższe lata jest osiągnięcie dominującej pozycji na polskim rynku dystrybucji artykułów elektrotechnicznych oraz oświetleniowych. W ramach realizacji strategii rozwoju, Zarząd planuje dalszy wzrost liczby oddziałów sprzedaży w kraju oraz poszerzanie asortymentu towarów w segmentach o potencjale wzrostu oraz wysokich marżach. Obecnie spółka oferuje ponad 120 tys. produktów, w tym ponad 270 produktów pod marką własną LUNO.
 
Przed nami kolejne cele biznesowe. W planach na ten rok jest przejście na rynek regulowany GPW w Warszawie. Dobra koniunktura w branży w połączeniu z rozwojem sieci dystrybucji i oferty produktowej powinny przynieść kolejne 23% wzrostu sprzedaży oraz 9,7 mln zł zysku do marca 2016 roku. To realny plan pokazujący potencjał rozwoju Grodna na rynku dystrybucji w Polsce – podkreśla Prezes Jurczak.
 
Zarząd optymistycznie ocenia rynek i podtrzymuje prognozy finansowe na rok obrotowy 2015/2016. Wypracowany w ostatnim roku potencjał biznesowy przełoży się na 22,7% wzrost przychodów do poziomu 292 mln zł na koniec roku obrotowego 2015/2016. Zarząd prognozuje także 36% wzrost EBITDA do poziomu 17,5 mln zł. Zysk operacyjny na koniec 2015/2016 wzrośnie do poziomu 13,5 mln zł, tj. o 52,4% rdr, a zysk netto wyniesie 9,7 mln zł. Na koniec roku obrotowego 2015/2016 rentowność operacyjna spółki wyniesie 4,6%, a rentowność netto wzrośnie do 3,32%.
 

 


mln zł
PROGNOZA
01.04.2015-31.03.2016
% ZMIANY WOBEC WYNIKU 2014/2015
Przychody ze sprzedaży
292
+22,7%
EBITDA
17,5
+36,3%
EBIT
13,5
+52,4%
Zysk netto
9,7
+59%